2021-03-26

Protokół sesji nr XXXVII/21

Protokół sesji nr XXXVII/21

Rady Miejskiej w Siechnicach
z dnia 19 stycznia 2021 r.

 

Po sprawdzeniu quorum, sesję nr XXXVII/21 Rady Miejskiej w Siechnicach otworzył
i obrady prowadził przewodniczący Rady Miejskiej Roman Kasprowicz.

W sesji uczestniczyło 21radnych (online), Burmistrz Milan Ušák, Sekretarz Barbara Kosterska, kierownicy Wydziałów Urzędu Miejskiego w Siechnicach, radca prawny.

Porządek obrad:

 

1.    Wnioski do porządku obrad.

2.    Zatwierdzenie protokołu z sesji nr XXXV/20.

3.    Informacje i komunikaty przewodniczącego Rady Miejskiej i przewodniczących komisji.

4.    Informacje i komunikaty burmistrza.

5.    Projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Siechnice na lata 2021-2041.

6.    Projekt uchwały budżetowej na rok 2021 Gminy Siechnice.

7.    Projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniający uchwałę w sprawie emisji obligacji komunalnych.

8.    Projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obrębu Żerniki Wrocławskie, gmina Siechnice.

9.    Projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z/s w Świętej Katarzynie na lata 2021-2027”.

10.  Projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie planu pracy Komisji Oświaty Kultury i Pomocy Społecznej na 2021 rok.

11.  Projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2021 rok.

12.  Projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawieplanu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2021 rok.

13.  Stanowisko Rady Miejskiej w sprawie złożonej petycji.

14.  Interpelacje i zapytania radnych- w formie pisemnej.

15.   Wolne wnioski - w formie pisemnej.

Ad. 1.Wnioski do porządku obrad.

Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Kasprowicz dodał do porządku obrad punkt 13 dotyczący stanowiska Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie złożonej petycji o podjęcia przez Radę Miejską w Siechnicach uchwały dot. szczepień na COVID-19.

Za zmienionym porządkiem obrad głosowało 20 radnych.

Wyniki imienne:ZA (20) Piotr Gądziński, Barbara Jarząbek, Wiesław Juryta, Roman Kasprowicz, Jakub Kłosiński, Alina Kłosowska, Anna Kozłowska, Łukasz Kropski, Arkadiusz Krzyżanowski, Michał Młyńczak, Małgorzata Mokrowska, Karolina Mońca, Katarzyna Nowak-Pokorny, Piotr Nowiński, Jolanta Olczak, Marcin Rorat, Anna Schindler, Maria Sulikowska, Elżbieta Świech, Danuta Ziobrowska.  BRAK GŁOSU (1) Andrzej Dulski.

Ad. 2.Za zatwierdzeniem protokołu z sesji nr XXXV/20 głosowało 19 radnych, 1 radny wstrzymał się.

Wyniki imienne: ZA (19) Piotr Gądziński, Barbara Jarząbek, Wiesław Juryta, Roman Kasprowicz, Jakub Kłosiński, Alina Kłosowska, Anna Kozłowska, Arkadiusz Krzyżanowski, Michał Młyńczak, Małgorzata Mokrowska, Karolina Mońca, Katarzyna Nowak-Pokorny, Piotr Nowiński, Jolanta Olczak, Marcin Rorat, Anna Schindler, Maria Sulikowska, Elżbieta Świech, Danuta Ziobrowska WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Łukasz Kropski. BRAK GŁOSU (1) Andrzej Dulski.

Ad. 3.Informacje i komunikaty przewodniczącego Rady Miejskiej i przewodniczących komisji.

Przewodniczący Rady Roman Kasprowicz przedstawił terminy planowanych sesji na I półrocze 2021 roku (18 lutego, 18 marca, 22 kwietnia, 20 maja i 17 czerwca).

Wiceprzewodniczący Rady Piotr Nowiński zachęcił do podpisywania petycji dotyczącej sprzeciwu realizacji przebiegu kolei dużej prędkości przez teren gminy w zaproponowanym wariancie. Podpisy pod petycją można składać w wersji elektronicznej lub wersji papierowej.

Ad. 4.Informacje i komunikaty burmistrza.

Burmistrz Milan Ušákw nawiązaniu do komunikatu Wiceprzewodniczącego Rady poinformował,             że w związku z otrzymaniem przez Centralny Port Komunikacyjny stanowiska gminy oraz  informacjami o zbieraniu podpisów pod petycją, uzgodniono, iż zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami portu komunikacyjnego w gminie. Spotkanie miałoby się odbyć z radnymi i burmistrzem. Przedstawiciel Centralnego Portu Komunikacyjnego w rozmowie telefonicznej przekazał informację, że spółka jest przed podpisaniem umowy z wykonawcą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Jest to trzeci etap przygotowań i opracowania analizy wskazanych przez spółkę czterech wariantów tras. Burmistrz Siechnic zwrócił się z zapytaniem czy wśród tych wariantów będzie chociaż jeden, który oceniamy w stanowisku Gminy jako realnie alternatywne warianty, czyli przebiegające po terenie gminy. Na to pytanie burmistrz nie uzyskał odpowiedzi ani pozytywnej, ani negatywnej. W związku z tym dołącza się do apelu pana Wiceprzewodniczącego Rady. Do przeprowadzenia rozmowy z Centralnym Portem Komunikacyjnym należy zaangażować się mocno, aby tych podpisów było jak najwięcej. Burmistrz pod koniec ubiegłego tygodnia udzielił wywiadu dla Radia Wrocław i dla telewizji regionalnej. W telewizyjnym wywiadzie oprócz wypowiedzi burmistrza pojawiła się również wypowiedź rzecznika prasowego Spółki Centralny Port Komunikacyjny, że wariant wyjścia południowo-wschodniego z Wrocławia jest bardzo trudnym zadaniem inżynierskim,wynikającym z dwóch głównych przyczyn tj. zbliżenie do siedzib ludzkich i przejścia przez obszary natury.

Burmistrz temat przedstawił na spotkaniu Komitetu Sterującego ZIT, w którym uczestniczyła między innymi pani dyrektor wydziału transportu. Na spotkaniu, które ma się odbyć w dniu jutrzejszym
dotyczącym strategii ponad lokalnej, na którym będą przedstawiciele Urzędu Miejskiego Wrocławia odpowiedzialni za strategię miasta, burmistrz chce powrócić do tematu i wysłuchać bliższych informacji ze strony przedstawicieli ratusza na ile realna może być dalsza rozmowa dotycząca korytarza autostradowej obwodnicy Wrocławia. Burmistrz poinformował, że odbył na początku ubiegłego tygodnia spotkaniez posłem panem Pawłem Hreniakiem oraz radnymi Andrzejem Dulskim
i radnym Arkadiuszem Krzyżanowskim. Spotkanie dotyczyło między innymi spraw funduszy
i możliwości uzyskania kolejnych dotacji, nowego funduszu, który ma być kierowany dla miejscowości gmin w których funkcjonowały państwowe gospodarstwo rolne, budowy komisariatu jak również realizacji EC Czechnica.  Jednocześnie omówiony został temat drogi krajowej 94.

Przewodniczący Rady Roman Kasprowicz przypominam radnym,że zgodnie z artykułem 25a ustawy samorządowej oraz z paragrafem 76 punkt 5 Statutu Gminy radny nie może brać udziału
w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli ono dotyczy jego interesu Prawnego a dotyczy to wszystkich projektów uchwał na którym dzisiaj się pochylą.

Ad. 5. Wnioskodawcą projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Siechnice na lata 2021-2041 jest burmistrz.

Skarbnik Gminy Krystyna Chmura przedstawiła uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej o wydaniu pozytywnej opinii wraz z uwagami, z którą radni zostali zapoznani. Odczytała uwagę zawartą w punkcie 12 uzasadnienia, gdzie skład orzekający wskazuje, że w objaśnieniach do wieloletniej prognozy finansowej nie odniesiono się do długuspłacanego wydatkami a w szczególności nie przedstawiono harmonogramu jego spłat a jedynie harmonogram spłat kredytów, pożyczek oraz wykupu  obligacji w latach 2021 2041. Skarbnik wyjaśniła, że w projekcie uchwały budżetowej w załączniku w objaśnieniach punktu 9 przedstawiono to zagadnienie w formie opisowej. W związku z tym, aby nie było wątpliwości do punktu opisowego dołączono na str. 38 tabelaryczne zestawienie zobowiązań finansowych z innych tytułów dłużnych zgodnie z artykułem 72 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Skarbnik poinformowała także, że w wieloletniej prognozie finansowej przedłożonej pod obrady wprowadzone są poprawki autorskie, które zostały omówione na komisji i wynikają z kwalifikowania środków otrzymanych w roku 2020 tzw. rządowego programu inwestycji lokalnych,które w projekcie wieloletniej prognozy finansowej i w projekcie budżetu na 2021 rok złożonych na początku grudnia wskazano jako dochody, natomiast stanowisko Regionalnej Izby i Ministerstwa wskazuje, aby ująć
w przychodach. Pierwsza wpłata z rządowego funduszu inwestycji lokalnych w wysokości ponad 4 775 000,00 zł. została wprowadzona w postaci przychodów i rozdysponowana na dokapitalizowanie spółki Zakład Gospodarki Komunalnej. Kwota w wysokości 2,5 miliona została rozdysponowana na budowę szkoły podstawowej w Radwanicach. Druga wpłataz rządowego fundusze inwestycji lokalnej w wysokości 3 000 000,00 zł, z której przekazano 1 500 000,00 zł jako dodatkowe środki na dokapitalizowanie Zakładu Gospodarki Komunalnej z przeznaczeniem na rozbudowę sieci wodociągowej. 500 000,00 zł na rozbudowę obiektu Ochotniczej Straży Pożarnej w Siechnicach oraz 1 000 000,00 zł na budowę szkoły podstawowej w Radwanicach. Trzecia pozycja związana z rządowym funduszem inwestycji lokalnych jest pokazana w zał. 3 na str. 35 pokazuje 1 000 000 zł w roku 2021
i 600 000,00 zł w roku 2022 i są to środki, które gmina planuję pozyskać z trzeciego naboru. Środki te mają być skierowane na budowę dróg w Świętej Katarzynie.Wprowadzono również do wieloletniej prognozy inne poprawki autorskie. Związane są one z niewielkimi korektami, ale niezbędnymi do rozpoczęcia wykonywania zadań między innymi:projektem Smart City, projektu unijnego bieżącego wykonywanego przez GOPS w 2020 roku a nie zakończonego, projektem z ZIT, dofinansowaniem
i wydatkami związanymi z kanalizacją i poprawą bezpieczeństwa miasta Siechnice.

Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię do projektu uchwały.

Komisja Gospodarcza i Rozwoju Gminy wydała pozytywną opinię do projektu uchwały.

Komisji Oświaty Kultury i Pomocy Społecznejwydała pozytywną opinię do projektu uchwały.

Klub Radnych Gmina Fair Play nie wydał opinii do projektu uchwały.

Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość nie wydał opinii do projektu uchwały.

Radna Anna Małgorzata Schindler poprosiła o uzasadnienie założenia wzrostu dochodu bieżącego
w roku 2021, 2022 oraz 2023, gdzie nadwyżki w latach ubiegłych miały tendencje spadkowe.

Skarbnik Krystyna Chmura wyjaśniła, ż dochody wieloletniej prognozy finansowejskładają się z kwoty, które są elementami składowymi łącznej kwoty dochodów bieżących.Założenie wynika głównie
z przyrostu liczby mieszkańców, która jest obserwowana plus wskaźnikowe kwoty wzrostu obliczone przez Ministerstwo. W przypadku wszystkich dotacji bazuje się na subwencji i wpływach
z podatku dochodowego od osób prawnych i analizach Ministerstwa Finansów.

Radna Jolanta Olczak poprosiła o wyjaśnienie punktu 7 uzasadnienia projektu uchwały
dotyczącego planowanego deficytu.

Skarbnik Krystyna Chmura odpowiedziała, że analizując wieloletnie prognozy finansowe na przestrzeni co najmniej 5-6 lat można zauważyć , że wskaźniki są na 2 lata do przodu w stosunku do roku 2021
i opis dotyczy 2023 roku. Plany zakładane są nie tylko do potrzeb, ale i możliwości utrzymania zapisów po stronie dochodów jaki i wydatków. W trakcie realizacji roku tak jak w latach poprzednich, jeżeli pojawią się środki wolne z możliwością przeznaczenia na realizację spłaty zaciągniętych kredytów to zmniejsza się zobowiązanie wcześniej.Jest to monitorowane i w przypadku odpowiednich potrzeb
i jest zabezpieczona rezerwa wolnych środków do natychmiastowego reagowania.

Radny Piotr Nowiński  podkreślił, że jest to kolejna Wieloletnia Prognoza Finansowa, która zawiera szczegółowo zaprojektowane i zaplanowane przedsięwzięcia kluczowych dla gminy  i poszczególnych miejscowości między innymi ul. Św. Marka w Zębicach, ul. Św. Krzyża w Siechnicach. Wieloletnia Prognoza Finansowa jak i budżet nie zaspakajają potrzeb wszystkich radnych będących przedstawicielami mieszkańców. Wiceprzewodniczący zaznaczył, że niektórzy radni wstrzymują się lub są przeciw w chwili, kiedy należy podjąć uchwałę. Zasygnalizował, że wieloletnia prognoza finansowa jest bardzo ważna i poprosił o przyjęcie Wieloletniej Prognozy Finansowej jak również budżetu, aby móc dokończyć kluczowe inwestycje.

Burmistrz Milan Ušák streścił przekazane radnym zestawienie, które obrazuje jak na przestrzeni minionych 10 lat gmina pozyskała dotacje, aby realizować projekty z finansowaniem ze środków Unii Europejskiej oraz ze środków krajowych. Są to znaczące kwoty przeznaczane na rozwój Gminy- projekty twarde inwestycyjne a w mniejszym stopniu projekty miękkie. Gmina jest blisko ustawowo dopuszczalnych wskaźników zadłużenia, ale dzięki temu, że korzysta z finansowania i może pozyskiwać w dużo większej ilości na projekty w przeważającej części właśnie inwestycyjne finansowanie zewnętrzne bezzwrotne. Zarządzanie długiem w gminie jest bardzo sprawne i elastyczne co wymaga ogromnego nakładu pracy i wiedzy fachowej na wysokim i wystarczającym poziomie po stronie Pani Skarbnik i jej pionu. Podkreślił, że planowane do uzyskania kwoty dotacji z rządowego funduszu inwestycji lokalnych z drugiej transzy, gmina otrzymała i zostało to wprowadzone. Jednocześnie został złożony wniosek w uzupełnieniu podziału na kolejne środki. W wyniku prowadzonych rozmów
z radnymi z klubu PiS i ich starań, podjęto pewne ryzyko wprowadzenia kwot dotacji, które burmistrz ma nadzieję, że gmina uzyska w całości lub w zbliżonej do wprowadzonej wysokości kwocie. Otrzymanie tych kwot umożliwi przyspieszenie zrealizowania inwestycji budowy dróg w części Świętej Katarzyny, gdzie od lat żadna nowa droga, remont czy przebudowa nawierzchni nie były wykonane.  Burmistrz skierował prośbę do radnych, aby poparli projekt, który jest dobry dla mieszkańców gminy
i przyjmować takie rozwiązania, aby zrobić więcej i szybciej co umożliwi wykonywanie kolejnych zadań oczekujących od wielu lat. Burmistrz zwrócił się do Grzegorza Salwy aby w kilku zdaniach zreferował przesłany radnym materiał.

Grzegorz Salwa Kierownik BFZ podkreślił, iż w momencie akcesji Polski do Unii Europejskiej wszystkie samorządy otrzymały możliwość aplikacji o środki prorozwojowe w obszarze inwestycji infrastrukturalnych. Absorbcja środków które stosowały samorządy to: odwrócenie systematyczne outsourcingu usług konsultingowych firmom zewnętrznym i systematyczne rozliczanie wniosków
o dofinansowanie albo próba budowy takiej samodzielnej własnej struktury w ramach urzędu. Gmina Siechnice przyjęła drugą opcję jako bardziej racjonalną pod względem ekonomicznym. Przygotowaniem, realizacją i rozliczaniem projektów w strukturze urzędu zajmuje się Biuro Funduszy Zewnętrznych. Omówił przygotowane tabelaryczne zestawienia wartości projektów w latach 2010-2020 przedstawiające strukturę pozyskania środków krajowych i samorządowych a także unijnych.

W dalszej części dyskusji nawiązującej do wypowiedzi radnego Piotra Nowińskiego dotyczącej podejmowania decyzji a odnoszącej się do głosowania na projektami uchwał dotyczących budżetu
i wieloletniej prognozy finansowej wzięli udział radni: Katarzyna Nowak-Pokorny, Łukasz Kropski, Barbara Jarząbek, Anna Schindler, Piotr Gądziński, Łukasz Kropski, Jolanta Olczak, Jakub Kłosiński, Alina Kłosowska.

Za podjęciem uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Siechnice na lata 2021-2041 głosowało 21 radnych. Uchwała otrzymuje
nr XXXVII/313/21 z dnia 19 stycznia 2021 r.

Ad. 6.Wnioskodawcą projektu uchwały budżetowej na rok 2021 Gminy Siechnice jest burmistrz.

Skarbnik Krystyna Chmura przedstawiła uchwałę składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Siechnic projekcie uchwały budżetowej Gminy Siechnice na 2021 rok oraz uchwałę w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Siechnice na 2021 rok. Następnie odczytała uchwałę budżetową na rok 2021 Gminy Siechnice.

Opinie Komisji do projektu uchwały:

Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię dla przedłożonego projektu uchwały wraz
z przyjętymi wnioskami. Za pozytywną opinią głosowało 9 członków komisji.

Komisja Gospodarcza i Rozwoju Gminy zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Komisja Oświaty i Pomocy Społecznej wydała pozytywną opinię o projekcie budżetu gminy Siechnice na 2021. Za projektem głosowało 8 członków komisji.

Klub Radnych Gminy Fair Play wydał pozytywną opinię do projektu uchwały.

Klub Prawa i Sprawiedliwości wydał pozytywną opinię do projektu uchwały.

Skarbnik Krystyna Chmura podkreśliła, że na podstawie § 20 Statutu Gminy z 2013 roku oraz uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Siechnice ze zmianami Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu gminy Siechnice na 2021 rok przedłużony przez Burmistrza Siechnic wraz z przedłożonymi wnioskami. Komisja przedstawiła 8 wniosków. Burmistrz w formie poprawki autorskiej odniósł się do wszystkich wniosków zaproponowanych uchwałą Komisji Budżetu i Finansów uwzględniając je w projekcie budżetu. Wniosek formalny Radnego Piotra Gądzińskiego do projektu uchwały budżetowej na rok 2021 o zakończenie dyskusji nad projektem uchwały, który został omówiony na komisji.

Radny Łukasz Kropski odniósł się do wniosku pana Piotra Gadzińskiego powołując się na odpowiedź, którą otrzymał od przewodniczącego Rady na zapytanie o kolejność poddawania pod głosowanie wniosków, że jest to tylko ustalenie zwyczajowe nie oparte na żadnym aspekcie prawnym
z odniesieniem do statutu. Poprosił o dopuszczenie głosów wszystkie osoby, które się zgłosiły
a następnie o głosowanie wniosku formalnego.

Za przyjęciem wniosku formalnego głosowało 13 radnych, 5 radnych było przeciw, 3 radnych wstrzymało się.

Wyniki imienne: ZA (13) Piotr Gądziński, Barbara Jarząbek, Wiesław Juryta, Roman Kasprowicz, Alina Kłosowska, Anna Kozłowska, Arkadiusz Krzyżanowski, Małgorzata Mokrowska, Karolina Mońca, Piotr Nowiński, Maria Sulikowska, Elżbieta Świech, Danuta Ziobrowska. PRZECIW (5) Andrzej Dulski, Jakub Kłosiński, Michał Młyńczak, Marcin Rorat, Anna Schindler. WSTRZYMUJĘ SIĘ (3) Łukasz Kropski, Katarzyna Nowak-Pokorny, Jolanta Olczak.

Radny Łukasz Kropski zapytał o pozostałe wnioski jednostek pomocniczych oraz mieszkańców, jeżeli takie wpłynęły.

Skarbnik Krystyna Chmura w nawiązaniu do pytanie radnego Łukasza Kropskiego odpowiedziała, że wpłynęły 4 wnioski od osób fizycznych. Wnioski te zgodnie z uchwałą w sprawie prac nad projektem uchwały budżetowej teoretycznie nie powinny być uwzględniane. Burmistrz przyjął wnioski w postaci poprawki autorskiej i na stronie 109 w opisie „Budowa dróg i ulic w Świętej Katarzynie” dodano „opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy ulicy Jesionowej wraz z pełnieniem nadzoru inwestorskiego”. Natomiast według procedury wnioski mogli składać radni, jednostki pomocnicze gminy, rada działalności pożytku publicznego. Wnioski, które złożyły jednostki pomocnicze i radni były omawiane i głosowane na komisji budżetu i przyjęte autopoprawkami burmistrza. Rada Pożytku Publicznego wniosku nie złożyła.

Za podjęciem uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie budżetu na rok 2021 Gminy Siechnice głosowało 21 radnych. Uchwała otrzymuje nr XXXVII/314/21 z dnia 19 stycznia 2021 r.

Ad. 7.  Wnioskodawcą projektu uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie emisji obligacji komunalnych jest burmistrz.

Skarbnik Krystyna Chmura poinformowała, że projekt zmieniający uchwałę w sprawie emisji obligacji Komunalnych w 2016 roku został przedłożony i omówiony. Zapisy tego projektu są uwzględnione już w uchwale budżetowej przegłosowane i uchwale wieloletniej prognozy finansowej jak również omówione na komisji budżetowej. Strony ustaliły, iż oprocentowanie ustala się na tym samym poziomie co w trakcie emitowania 2016 roku.

Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię do projektu uchwały.

Klub Radnych Gmina Fair Play wydał pozytywną opinię do projektu uchwały.

Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość wydał pozytywną opinię do projektu uchwały.

Za podjęciem uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach zmieniającą uchwałę w sprawie emisji obligacji komunalnych głosowało 21 radnych. Uchwała otrzymuje nr XXXVII/315/21 z dnia 19 stycznia 2021 r.

Ad. 8.Wnioskodawcą projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obrębu Żerniki Wrocławskie, gmina Siechnice jest burmistrz.

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Nieruchomości Barbara Borkowska wyjaśniła, że projekt uchwały obejmuje część obrębu Żerniki Wrocławskie- nieruchomości położonych pomiędzy ulicą Strzelińska a torami kolejowymi i ma na celu doprecyzowanie zapisów odnośnie komunikacji poszczególnych nieruchomości. Ze względu na zainteresowanie inwestorów terenem uchwała objęta jest obszarem na południe od terenu znajdującego się we władaniu Instytutu Zootechniki z Krakowa. Jest to teren w użytkowaniu rolniczym i w najbliższych latach nie przewiduje się zmiany przeznaczenia. Podobnie jest z częścią terenów położonych na północ. Została dokonana analiza dotycząca zasobności przystąpienia i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium. Zbadano mapy
i podkłady geodezyjne które są dostępne.

 Radna Jolanta Olczak zapytała, kto złożył wniosek wnoszący zmianę planu zagospodarowania przestrzennego oraz w jakim trybie toczy się postępowanie i z czego wynika podział działki C1 gdzie znajduje się klinika i na której była prowadzona zmiana planu zagospodarowania przestrzennego tylko dla tej działki. Radna poinformowała, że pierwszy raz spotyka się, żeby działka prowadzona osobnym planem została podzielona na pół i w jednej części obejmuje ten plan. Zgodnie z planem zagospodarowania jest zakaz włączenia do dróg wojewódzkich a obecne włączenia są tymczasowe.

Kierownik Wydziału Barbara Borkowska odpowiedziała, że formalny wniosek nie został złożony. Zmiana wynika z propozycjami skomunikowania ul. Zimowej z ul. Strzelińską i połączenia tych terenów. Postepowanie prowadzi się na wniosek burmistrza. Działka jest podzielona geodezyjnie. Dla ułatwienia w uchwale wyznaczono cały obszar, ponieważ część działki jest w zasięgu skrzyżowania gdzie po uzgodnieniu z GDDKiA może wystąpić konieczność wycięcia trójkątów również z tego terenu. Wszystkie włączenia, które są w obowiązującym planie miejscowym są włączeniami tymczasowymi. Wielu inwestorów nie podejmowało prób uzgodnienia i przebudowy, nieliczni dokonali przebudowy układu drogowego tak aby było bezpieczniej, żeby osoby włączające i wyłączające się z ruchu mogły robić to w sposób bezpieczny poza miejscami, które są aktualnie wyznaczone w planie. Nie ma innych formalnych połączeń. Natomiast brak na tym terenie wyznaczonej jednej wspólnej drogi obsługującej wszystkie podmioty.

Radna Jolanta Olczak dopytała o słowo doprecyzowanie przepisów, bo zgodnie z ustawą
o zagospodarowaniu przestrzennym nie ma takiego sformułowania albo jest zmiana przepisów albo nie ma. Zaznaczyła, że nie przekazano analizy zasadności wykonania zmiany mpzp.

Kierownik Wydziału Barbara Borkowska wyjaśniła, że w przygotowanym projekcie uchwały
o przystąpieniu do sporządzania mpzp trudno jest szczegółowo wpisać w uzasadnieniu co będzie planowane. Projekt planu jest opiniowany i wymaga szeregu zmian. Wojewoda odrzucał wiele uchwał w których było jasno i precyzyjnie zapisane co będzie robione. Ostateczna koncepcja i projekt uzgodniony z instytucjami pozwoli na ukształtowanie tego rysunku i tekstu do planu. Jeżeli chodzi
o analizę to nie ma obowiązku przekazywania. W analizie sprawdza się podkład geodezyjny, infrastrukturę techniczną, infrastrukturę drogową, ustalenia studium, ustalenia aktualnie obowiązującego planu, który jest na daną chwilę zmieniony.

Radny Jakub Kłosiński zapytał o status drogi oraz jakie będzie miało znaczenie dla firmy Eko-Śmieci, która ma działać na terenie Żernik Wrocławskich po rozpoczęciu procedowania planu.

Radny Piotr Gądziński zaznaczył, że procedowanie planu prowadzi do bezpiecznego włączenia do trasy strzelińskiej i wprowadzenie zapisów uniemożliwiających realizację niepożądanych inwestycji takich jak przetwórstwo elektrośmieci co zostało przedstawione na spotkaniu z Burmistrzem
i mieszkańcami w ubiegłym roku.

Kierownik Wydziału Barbara Borkowska poinformowała, że dopóki nie będzie wniosków nie jest wiadome czy zmienione zostaną zapisy tego plan. Co do kliniki zachowane zostaną dotychczasowe zapisy, chyba że właściciel zażyczy sobie dokonania korekty.  Zmiany uzależnione będą od wszystkich korekt, które należy wziąć pod uwagę z uwzględnieniem wniosków właścicieli.

Radna Jolanta Olczak zapytała o czas przeprowadzenia całej procedury.

Kierownik Wydziału Barbara Borkowska odpowiedziała, żeustawa nie precyzuje terminu uchwalenia planu. Jest to zależne od ilości wniosków i jak będzie obciążony wydział.

Komisja Gospodarcza i Rozwoju Gminy wydała pozytywną opinię do projektu uchwały.

Klub Radnych Gmina Fair Play nie wydał opinii do projektu uchwały.

Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość nie wydał opinii do projektu uchwały.

Za podjęciem uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obrębu Żerniki Wrocławskie, gmina Siechnice głosowało 15 radnych, 5 radnych wstrzymało się.  Uchwała otrzymuje nr XXXVII/316/21
z dnia 19 stycznia 2021 r.

Wyniki imienne: ZA (15) Piotr Gądziński, Barbara Jarząbek, Wiesław Juryta, Roman Kasprowicz, Jakub Kłosiński, Anna Kozłowska, Łukasz Kropski, Arkadiusz Krzyżanowski, Michał Młyńczak, Małgorzata Mokrowska, Karolina Mońca, Piotr Nowiński, Maria Sulikowska, Elżbieta Świech, Danuta Ziobrowska WSTRZYMUJĘ SIĘ (5) Andrzej Dulski, Alina Kłosowska, Jolanta Olczak, Marcin Rorat, Anna Schindler BRAK GŁOSU (1) Katarzyna Nowak-Pokorny.

Ad. 9. Wnioskodawcą projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z/s w Świętej Katarzynie na lata 2021-2027” jest burmistrz.

Burmistrz Milan Ušákpoinformował, żeplan wieloletni jest podstawą opracowania wniosku taryfowego. Taryfa obowiązująca wodno-ściekowa na terenie gminy Siechnice kończy obowiązywanie w czerwcu br. związku z powyższym Zakład Gospodarki Komunalnej musi przed końcem stycznia złożyć wniosek o zatwierdzenie nowej taryfy do Państwowego Gospodarstwa Wody Polskie, który jest organem regulacyjnym. Projekt wieloletniego planu uwzględnia niezbędne nakłady inwestycyjne według możliwości finansowych spółki jak również zakładanego finansowania zewnętrznego
w obszarze budowy rozbudowy i modernizacji urządzeń zarówno wodnych jak i kanalizacyjnych. Wprowadza się dokapitalizowanie w kwocie 500 000,00 zł w 2021 roku i po 1 000 000,00 zł w latach 2022/23. Ponadto wprowadzane są środki pochodzące z rządowego funduszu inwestycji lokalnej
z dwóch transz, które zostały przyznane na inwestycje wodociągowe zgłaszane przez Zakład Gospodarki Komunalnej. Plan zawiera również niezbędne nakłady na przedsięwzięcia z zakresu rozbudowy sieci kanalizacyjnych przesunięte na końcowe lata obowiązywania planu ze względu na priorytet w zakresie inwestycji wodociągowych.

Komisja Gospodarcza i Rozwoju Gminy wydała pozytywną opinię do projektu uchwały.

Klub Radnych Gmina Fair Play wydał pozytywną opinię do projektu uchwały.

Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość wydał pozytywną opinię do projektu uchwały.

Radny Jakub Kłosińskizapytał burmistrza o realizacje inwentaryzacji wod-kan.

Burmistrz Milan Ušák odpowiedział, że Spółka jest w posiadaniu analiz dla obszaru całej Gminy. Są szczegółowe mapy, które pokazują miejsca odcinki sieci wodociągowych, które mają przewężenia, które wymagają przebudowy bądź do budowy, ażeby ten cały układ sieci wodociągowych zaczął funkcjonować jako całość. Analizy były robione z uwzględnieniem dodatkowych źródeł i miejsc
w których zakładano, że będzie w przyszłości zwiększenie zasilania wodą zewnętrzną.  Zasugerował, żeby spotkać się w tych sprawach na Komisji Gospodarczej czy komisjach połączonych.

Radny Łukasz Kropski zwrócił się z pytaniem czy rozbudowa z pozyskaniem nowych źródeł zwiększy tylko ilość pozyskiwanej wody czy również jej jakość. Jest to temat dość często podnoszony przez mieszkańców i wspólnoty mieszkaniowe.

Burmistrz Milan Ušák odpowiedział, że należy dać możliwość przedstawicielom Zakładu Gospodarki Komunalnej bardziej szczegółowo wypowiedzieć się na ten temat.

Radna Anna Schindler dopytała o inwentaryzację czy rzeczywiście została już zakończona. Jeżeli nie została zakończona poprosiła o wyjaśnienie, dlaczego nie jest załączona do planu.  

Burmistrz Milan Ušák odpowiedział, że odpowiedzi na ten temat już udzielił i innej nie będzie tylko ją uzupełnił, że radni mają możliwość wglądu do tej dokumentacji. Cały obszar Gminy został przeanalizowany. Wieloletni plan nie jest inwentaryzacją ani jego częścią. Nie jest niemożliwe, żeby to był aneks czy częścią wieloletniego planu. Natomiast tak jak powiedział jest to materia, która powinna być omówiona na komisji, gdzie trzeba poświęcić dużo czasu. Część opisowa tego opracowania jest stosunkowo skromna a mapowa bardzo rozległa i obszerna.

Za podjęciem uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie „Wieloletniego planu rozwoju
i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z/s w Świętej Katarzynie na lata 2021-2027” głosowało 19 radnych, 2 radnych wstrzymało się. Uchwała otrzymuje nr XXXVII/317/21 z dnia 19 stycznia 2021 r.

Wyniki imienne: ZA (19) Andrzej Dulski, Piotr Gądziński, Barbara Jarząbek, Wiesław Juryta, Roman Kasprowicz, Jakub Kłosiński, Alina Kłosowska, Anna Kozłowska, Łukasz Kropski, Arkadiusz Krzyżanowski, Michał Młyńczak, Małgorzata Mokrowska, Karolina Mońca, Katarzyna Nowak-Pokorny, Piotr Nowiński, Jolanta Olczak, Marcin Rorat, Anna Schindler, Danuta Ziobrowska. WSTRZYMUJĘ SIĘ (2) Maria Sulikowska, Elżbieta Krystyna Świech.

Ad. 10.Wnioskodawca projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie planu pracy Komisji Oświaty Kultury i Pomocy Społecznej na 2021 rok jest Komisja Oświaty Kultury i Pomocy Społecznej.

Za podjęciem uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie planu pracy Komisji Oświaty Kultury
i Pomocy Społecznej na 2021 rok głosowało 21 radnych. Uchwała otrzymuje nr XXXVII/318/21 z dnia 19 stycznia 2021 r.

Ad. 11. Wnioskodawcą projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2021 rok jest Komisja Rewizyjna.

Za podjęciem uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2021 rok głosowało 21 radnych. Uchwała otrzymuje nr XXXVII/319/21 z dnia 19 stycznia 2021 r.

Ad. 12.Wnioskodawcą projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2021 rok jest Komisja Skarg, Wniosków i Petycji.

Za podjęciem uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie planu pracy Komisji Skarg, Wniosków
i Petycji na 2021 rok głosowało 21 radnych. Uchwała otrzymuje nr XXXVII/320/21 z dnia 19 stycznia 2021 r.

Ad. 13.Stanowisko Rady Miejskiej w Siechnicach w sprawie petycji z dnia 10 grudnia 2020 r.
Rada Miejska w Siechnicach uznała, iż żądanie zawarte w petycji nie jest w kompetencji rady Miejskiej w Siechnicach i podjęła decyzje o niezajmowaniu stanowiskaw sprawie szczepień.

Głosowano w sprawie:Stanowiska Rady Miejskiej w Siechnicach dotyczącego petycji z dnia 10 grudnia 2020 r. Rada Miejska nie podejmuje uchwały w/w sprawie.

Wyniki głosowaniaZA: 15, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 6, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0.

Wyniki imienne: ZA (15) Andrzej Dulski, Piotr Gądziński, Barbara Jarząbek, Wiesław Juryta, Roman Kasprowicz, Anna Kozłowska, Arkadiusz Krzyżanowski, Michał Młyńczak, Małgorzata Mokrowska, Karolina Mońca, Piotr Nowiński, Jolanta Olczak, Maria Sulikowska, Elżbieta Świech, Danuta Ziobrowska. WSTRZYMUJĘ SIĘ (6) Jakub Kłosiński, Alina Kłosowska, Łukasz Kropski, Katarzyna Nowak-Pokorny, Marcin Rorat, Anna Schindler.

Obrady trwały od godz. 8:00 do godz. 11:30
Przygotował(a): Irena Pietrzak


 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..