Szanowni Państwo,
z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073) - osobą uprawnioną do otrzymania świadczenia jestosoba, która łącznie spełnia następujące warunki:
1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawyz dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat;
2) osiągnęła wiek:
a) w przypadku kobiet - 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn - 65 lat.
2. Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
3. Do okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawyz dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawyz dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
4. Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
W związku z powyższym, Burmistrz Siechnic będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa, na podstawie posiadanych dokumentów.
Jeżeli Urząd Miejski w Siechnicach nie będzie dysponował takimi dokumentami, to Burmistrz wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, a osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia dołącza swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami, potwierdzającymi ten fakt, przez co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa. Powyższe oświadczenia zawierają klauzulę o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Podstawa prawna: art. 4 ust. 5 ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.